“Savonmaa”

GPS Position: N 57.978056E 7.636389
Dybde på 18 opp til 25 m
Type: Wreck
Spesifikasjoner:
Tonnasje: 1 749 GRT eller NRT 968
Lastekapasitet: 3225 TDW
Lengde: 91,46 m
Bredde: 13,16 m
Utkast: 4,99 m
Machine utgang: en trippel ekspansjon motor med 1 534 hk, to kjeler
Hastighet: 10,5 kn
Yrke: 26

Det er ikke anbefalt ved større vindstyrke enn 6m / s fra S, SW, SO, W for å dykke!

“Savonma” (ex “Franken” ex “Roland”)

Vraket av “Savonma” vitner om en tragedie som fant sted 20. januar 1937, og den Mandal regionen rocka hardt tilbake da. Lasteskipet var i en isete gale åtte tapt, og ingen av de 26 seilerne om bord overlevde katastrofen. På den tiden var dette en av de mest tragiske skipsvrak som hadde opplevd regionen inntil da. Følgelig stor var sympati av den lokale befolkningen. På stedet der de fant de første ofrene for “Savonmaa” katastrofe, ble bygget senere et monument i form av en stein pyramide med et styre der navnene på alle ofrene for tragedien er oppført. Totalt sett, bare fem eller seks likene ble funnet, var den andre aldri. I begravelsen Seremonien ble fulgt av rundt 4000 personer fra regionen Mandal prosentandel. På en minnegudstjeneste for Gud på den 7 august 1938 ved minnesteinen ble fulgt av over 6000 mennesker selv, som kom med mer enn 300 båter! Disse tallene hint på bestyrtelse forårsaket tragedien “Savonmaa” i regionen. En gang i 2007, ble en minnegudstjeneste holdt for den 70. årsdagen for katastrofen ved monumentet til Kniblingen. Den “Savonmaa” -Monument du kan fortsatt gå på en landlov, som lett kan kombineres med et dykk på vraket. Dette gjør et dykk på “Savonmaa” en spesiell begivenhet.
Den “Savonmaa” gikk i 1921 som “Franken” fra bunken. Verftet var Eriksberg Mek. Verkstads AB i Malmö i Sverige. Klienten var det svenske rederiet Rediri-AB Svenska Lloyd, med hovedkontor i Gøteborg. Skipet ble bygget i stål og hadde en todelt struktur på midtskips, som ga ham en særegen linje. Bak broen huset var en lasteluke bak som var en annen dekkstruktur anordnet ennå, som var den eneste skorstein av skipet. Samlet “Franken” hadde fem lasteluker på som stod to master. Den “Franken” å gå under dette navnet i turen, men aldri. Etter at skipet var ferdig, ble det levert under det nye navnet “Roland” til Ångfartygs AB Tirfing basert i Gøteborg. For sin nye eier, ble den “Roland” kjøring på Svenska Orient Lines. I 1936 ble hun endelig solgt til det finske rederiet Finska Ångfartygs-AB i Helsinki. Disse døpt skipet ved navnet “Savonmaa”.
Januar 1937 preget av stormer, som de forekommer sjelden i en slik styrke og holdbarhet. Det hadde kommet utenfor kysten av Norge allerede til flere skips tap av disse værforholdene. Natt til den 20. januar kjempet “Savonmaa” nær Kniplingsholmen av en storm, som hadde vokst til en orkan. Videre snøstorm regjerte. Hun var under kaptein Ragnar Bäckman på en stasjon fra Vyborg i nærheten av St. Petersburg via Helsinki til Manchester. Lasten besto av papir og stykkgods, som også inkluderer gravsteiner var. Hva den kvelden på “Savonmaa” fant sted er ikke kjent, siden ingen overlevde tragedien følgende for å fortelle om den kan. Selv ellers øyenvitner ikke eksisterte. 1:30 klokke en nødsamtale ble mottatt i Flekkerøy. Men på kysten makten hadde kollapset på grunn av stormen. Derfor kunne ikke svare på det. Bare to danske radiostasjoner hadde kontakt med “Savonmaa”. Den nærmeste utrykningskjøretøy var en gammel ikke-motoriserte redningsbåter fra Ny Hellesund som hadde, men en orkan lite å motvirke. De første radiomeldinger gi inntrykk av at “Savonmaa” ble opptjent på revet av Ballastkjaerne. Etter en siste radiomelding på 03:05 klokke kontakt med distressed skipet brøt ut. Hjelp kan sendes til følgende morgen, etter at stormen hadde stilnet. Men den stilling som hadde “Savonmaa” indikert, viste seg å være falsk. Først etter timer med søking på sterkt skadet “Savonmaa” ble oppdaget av en fisker fra Flekkerøy på Kniblingen grunn liggende. Feilen var allerede under vann og vrakdeler ble spredt i området. Bare halen stikker ut av vannet, men. Da de nærmet seg utrykningskjøretøy, ble funnet av mannskapet uten spor. Hjelpen kom for sent. Ingen av de 26 mennene om bord hadde overlevd tragedien. Sannsynligvis innsjøen hadde alt bort av styret før de kunne gjøre livbåtene klart. Til tross for nærheten av flere kystnære øyer til scenen for å overleve i iskaldt kaldt på vinteren stormfull natt var umulig. Dagen etter flere baller av papir var fortsatt utvinnes fra ansvaret for “Savonmaa” som hadde blitt skylt opp på strendene. Under en av dem første liket av en av besetningsmedlemmene ble funnet. Han hadde tydeligvis likevel klart å komme til land, men han var helt gjennomvåt frøs i det iskalde stormfull natt. Et par dager etter senkingen av en lokal dykker fikk i oppdrag å berge driften. Han klarte å komme seg penger og frimerkesamling av kapteinen. Han gjemte også 150 gravsteiner fra ansvaret. Senere vraket ble solgt til brødrene Anda fra Stavanger, som blåste opp i en del, for å få tilgang til lasten. Det kom til en tragisk stupeulykke der en bergingsdykker ble drept. Vraket av “Savonmaa” sank definitivt i desember 1937th
I dag restene av “Savonmaa” ligge i en dybde mellom 18 og 25 meter i Kniblingen. Vraket Beliggenheten er i et kyst offshore skjærgård formasjon og er derfor ganske utsatt. De kan bli kontaktet derfor mer ved lave vindhastigheter og fortrinnsvis offshore vind, siden det er da i le av den steinete øya, foran som ligger vraket. Halen delen er nesten helt ødelagt av skipet. Skroget er i stor grad sammenrast og er tilbøyelig til havn. I fronten har mange av de kraftige papirruller er nesten helt intakt. I vraket miljøet, det er mange biter av papir drivende løse ting. I mellom sporadisk søyle, slanke steiner stå med en firkantet base som kan nevnes gravsteiner. Bare baugen, som ligger et par meter fra hovedvraket ved 90 ° babord side, er i meget god stand, og tilbyr et imponerende syn, særlig sett fra rett foran. Fra babord side man ser direkte på dekk med sin Ankerklüsen og trapper. Signaturen “Savonmaa” kan sees i anvendt stål bokstaver ennå.