NK02 Dragoner “kjell”

GPS Position: N 57.968070 E 7.523620

Type: Wreck
Spesifikasjoner:
Displacement: 92t Standard
Lengde: 41,10 m
Bredde: 4,50 m
Utkast: 2,50 m
Maskiner: en tresylindret trippel ekspansjon motor med 1000 hestekrefter, to vann tube kjele 16 atm
Hastighet: 20 kn
Carbon lager: 16 t
Yrke: 25
Bevæpning: en rask brann kanonen 7,6 cm, en revolver pistol 3,7 cm, et maskingevær, en torpedo tube 45,7 cm i baugen (som KT 1)

Det er ikke anbefalt ved større vindstyrke enn 6m / s fra S, SW, SO , W for å dykke!

Wreck Sted:øst for Ryvingen
Kysttorpedobåten for den tyske marinen
Selv om KNM “Kjell” på tidspunktet for sin senkingen ikke lenger seilte under flagget til Norge og den tyske marinen tok som “Dragoon”, er hennes vraket kjent på grunn av den store betydningen for norsk historie fram til i dag under sitt opprinnelige navn. Den “Kjell” var opprinnelig en norsk torpedobåten Klasse II av Den Kongelige Norske Marine (KNM). Det kom fram etter et maritimt design fra 1905 og ble bygget 1911-1913 under byggenummer 106 på Marinens Hovedverft i Horten. Lanseringen fant sted den 12. mars 1912 som KNM “Kjell”. KNM “Kjell” var utstyrt med en tresylindret trippel ekspansjon Motorens angitte 1 800 hk. Den dimensjonerende hastighet er spesifisert med 25 kn. Hun var i utgangspunktet utstyrt med to torpedorørene 45,7 cm som hoved bevæpning. En ble permanent installert vendt fremover i baugen, den andre på en roterende vogn på dekk. Som sekundær bevæpning hun gjennomført to pistoler Dreipfünder kaliber 4.7cm. Mannskapet utgjorde 18 mann. I løpet av kurset fikk hun en ny dampmaskin med bare 1 000 hk.
KNM “Kjell” var kjent allerede før starten av operasjonen Weserübung og tilhørende krigsutbruddet i Norge gjennom sitt engasjement i den beryktede “Altmark” -Incident i Jøssingfjord i Stavanger. Den “Altmark” var en 1 937 på vegne av den tyske marinen av stabelen fløt raskere tankskip, som hadde fungert som et påfyll oljepumpen fra 1. september 1939 pansrede skipet “Admiral Graf Spee” inntil sin scuttling 17. desember 1939 Montevideo. I denne perioden “Admiral Graf Spee” hadde ført en privatee mot allierte handelsskip i Sør-Atlanteren. Fanget seilere av de kaprede eller sunket skip ble plassert på “Altmark”. Som “Altmark” deres retur til Tyskland tok, ble 299 fanger brakt under-in improvisert overnatting, mange av dem var britisk. 16. februar 1940 ble hun til slutt sporet opp av en britisk destroyer HMS Association under ledelse av “Cossack”. Den “Altmark” trakk inn i Jøssingfjord. KNM “Kjell” under kommando av den da 29-år gammel løytnant Finn Halvorsen spilte her sammen med søsterskipet KNM “Skarv” en avgjørende rolle i arbeidet med å ivareta norsk nøytralitet. Halvorsen har gjentatte ganger protestert mot oppføring av britiske marinefartøyer i norske farvann og påfølgende brudd på sin suverenitet. Men på samme dag var “Altmark” stormet av en premie mannskap og de 299 fangene frigjort. Denne UK feiret som en coup de commando handlingen likevel utgjorde en krigshandling innenfor territoriet til en nøytral stat, som var uønsket fra norsk side. Nazi-Tyskland kastet Norge før da for å være ute av stand til å opprettholde sin nøytralitet. Den “Altmark” -Incident ble deretter utnyttet til propagandaformål ved den tyske siden for å akselerere egen invasjon planer om å få en fryktet okkupasjon av Norge etter Britain før. Dette førte til okkupasjonen av Norge med Tyskland etter Operation Weser øvelse som begynte den 9. april 1940th
Som med selskapet Weserübung begynte okkupasjonen av nøytrale Norge gjennom Tyskland 9. april 1940 KNM “Kjell” den andre Torpedo Båt divisjon ble underordnet. For å komme inn i kampen gruppe IV av den tyske marinen, ledet av krysseren “Karlsruhe” i Kristiansand kunne motsette seg noe den dagen, fordi det var fortsatt tidlig på morgenen for reparasjonsarbeid i Høivold verftet. Deres kommandant var Lt. F. G. Finson. KNM “Kjell” falt på samme dag i tyske hender, uten å gripe inn i handlingen. 19. april 1940 ble hun spurt av den tyske marinen som en torpedo båt “Tiger” i tjenesten. Allerede den 23. april det endret navnet, men i “KT 1” (Coast Torpedo Boat). Det fikk den taktiske identifikasjon NK 01 (Norge, Kristiansand) av Hafenschutzflottille Kristiansand-Sør. Den 1. oktober 1940 ble hun omdøpt “Dragoon” og fått den nye identifikatoren 02. Identifikatoren NK NK 01 ble overtatt av “Grenadier”. De to torpedoutskytnings på dekk ble fjernet ved en ukjent tidspunkt. Den stive Bugtorpedorohr forble imidlertid. De to gamle Dreipfünder banet vei for en rask brann kanonen 7,6 cm på hekken og en revolver pistol 3,7 cm. Lagt til dette var et maskingevær.
28. september 1944 “dragoner” var 17:20 til 17:29 klokke klokke på Ryvingen nær Kristiansand seks Mosquitos av No. 248 Sqn. RAF Coastal Command angrepet. Hun var der på en patrulje i farvannet utenfor Mandal, vest for Kristiansand. Hun hadde i oppdrag å lage et hav gruve ufarlig. Når angriperne var det fire Havilland Mosquito FB Mk VI De og to Mk XVIII Tsetse, en spesiell versjon, bevæpnet hver med en 57-mm kanon-Molins. De var på en anti-ubåt bruk mellom Lista og Kristiansand. De seks maskinene var en del av Banff Strike Wing og ble møtt av Flt. Lt. L. Bacon ledet. De to tsetse var HX904 / E på Flying Officers WN Cosman (RCAF) og LM Freedman og MM425 / L av Flying Officer WG Woodcock og Vacher. “Dragoner” ble tatt med de to Molins kanoner og 20 mm kanoner og MG under angrep. Også 500 lb bomber og synkeminer ble droppet, sistnevnte fra en FB Mk VI med stammen kode K. En av synke hit “Dragoon” midtskips under skroget på styrbord side. Hun har mottatt en rekke flere treff, de endelig brakt å synke. Syv besetningsmedlemmer omkom i angrepet ble drept. Sju andre ble skadet. Samlet overlevde 18 av de 25 besetningsmedlemmene.
Vraket av “Kjell” ble oppdaget bare i 2006. Feilen ligger i 35 m dybde, halen opp i 40 m. Man finner fortsatt relativt intakt flykroppen deler. Spesielt spektakulære er den 7,6 cm raske brann kanonen som fortsatt står på hekken og deres kjører synes å være rettet mot himmelen. En kraftig dampkjel med sine rør, som er eksponert i en ødelagt flykroppen seksjon midtskips, er et imponerende syn. På grunn av den relativt god stand av vraket og han historisk betydning som hadde “Kjell” for den norske marinen, er dette vraket en givende og spennende reisemål.