“Inger Mari”

GPS position: N 57.973617 E 7.529830

ype: Wreck
Spesifikasjoner:
Tonnasje: 75 GT
Lengde: 21,67 m
Bredde: 5,97 m
Utkast: 2,87 m
Maskiner: en Union-diesel med 135 hk
Crew: 2

Det anbefales ikke ved større vindstyrke enn 6m / s for å dykke etter S, SW, SO, W!

Den lille tre Frachtschute ble bygget i 1936 i Risør av K. Christensen & Co .. Klienten var Nils Halvorsen A / S i Porsgrunn, som døpte båten med navnet “Miriam III”. Selvfølgelig, det var nesten tre tiår i sin besittelse, fordi den første dokumenterte eierskiftet skjedde bare i 1964. Basert på Akland, i nærheten av stedet for bygging Risør kaptein Per Hansen kjøpte båten og døpte det kort tid senere, i begynnelsen av 1965, i navnet til “Inger Mari “til. Samtalen-skiltet var LJEW.

Om morgenen den 14 februar 1965 var “Inger Mari” på en reise fra Brevik etter Flekkefjord. Hun hadde 2 200 sekker med sement lastet en last på 110 tonn. Forsikrede verdien av skipet og lasten var 80 000 kroner. Kaptein Hansen var alene på broen. Hansen var på full fart på veien og arbeider med kartet. Så han ikke merket at han kom for nær land. Mot 11:20 klokke han kjørte på Nautfjell på sørspissen av Skjernøy grunn. På grunn av den høye hastigheten båten slo umiddelbart lekke og begynte å synke raskt. Kaptein Hansen likevel besluttet å bo på skipet. Men den andre besetningsmedlemmet gjort jolla og rodde etter Farestad klart hvor livbåten “Olav Ringdal jr.” lå. Etter at han hadde varslet det, det umiddelbart kjørte fra krasjstedet. Da de kom dit, ble de “Inger Mari” men allerede falt. Kaptein Hansen, var det fortsatt i stand til å sette seg redningsvest og hoppe over bord, som begynte å skli vraket fra revet og synke. Han hadde klart å svømme i land og ble tatt trygt av en annen båt Farestad ombord og brakt i land.

Vraket, som også er på lokale dykkere fra regionen Mandal kjent som “Miriam” er mellom 28 og 32 meters dyp. Den tre hull er stort sett råtnet, metalldeler, men er fortsatt til stede. Dermed kan det også den store vinsj, mast og boretårn og maskiner installasjoner med ror og propell fortsatt godt synlig. Slående er også ansvarlig for sementsekker, er det herdede fortsatt stablet pent.