“Am-Mer-Mar”

GPS Position: N 57.962193 E 7.556847

Type: Wreck Type: 12-25 m

Spesifikasjoner:
Tonnasje: 7176 GT, 4880 NRT
Lastekapasitet: 10 700 dwt
Lengde: 128,86 m
Bredde: 17,37 m
Utkast: 10,61 m
Maskiner: en tresylindret trippel ekspansjon motoren General Machinery Co fra Hamilton, Ohio. Passer for Dieselölfeuerung, 2500 PS. To kjeler.
Hastighet: 11 kn
Yrke: 38

Det anbefales ikke ved større vindstyrke enn 6m / s for å dykke etter S, SW, SO, W!

“Am-Mer-Mar” var en amerikansk Liberty skip av type EC2-S-C1. Liberty skipene skriver EC2 ble utviklet under andre verdenskrig som svar på trusselen om Allied kommersiell navigasjon mellom USA og allierte nasjoner i Europa av tyske ubåter. Det ble klart at krigen i Europa var bare for å vinne, da påfyll leveranser ble opprettholdt fra Nord-Amerika. Dette var bare mulig hvis lasteskip kan bygges raskere enn de kunne bli senket av tyske ubåter. Derfor USA Maritime Commission designet Emergency Bygg 2 (EC2) en enhet lastebåt, som ble bygget i stort antall gjennom standardiserte og modulære utformingen av den amerikanske verftsindustrien i en svært kort byggetid og kostnader. Et slikt skip ble opprettet i midten på bare 70 dager med bygging og koster mindre enn US $ 2 millioner. Utkastet EC2 ble senere kalt Liberty skip, som det har bidratt betydelig til seier mot Tyskland og dermed til frigjøringen av Europa. 2710 eksemplarer av denne typen ble gjennomført under krigen. Mange av dem har også kjørte etter slutten av WW2.
Så “On-Mer-Mar”, hvis uvanlige navn var en forkortelse av den amerikanske Merchant Marine. Den ble bestilt av USA WarShipping Administration (WSA), med hovedkvarter i Washington DC bygget under EMC nummer 2808th Kjølen ble lagt 3. august 1944 Delta Shipbuilding Company i New Orleans med byggenummer 134. Den elektrisk sveiset skrog var allerede på 14 september 1944 fra bunken og ble levert etter en total byggetid på 83 dager 25. oktober 1944th Under krigen, som ble operert “on-Mer-Mar” fra USA Army Transportation Service. Din diskriminering signalet var KSQX. 27. desember 1946 var hun under kommando av kaptein William Cox fra hennes homeport New Orleans til Larvik farten. Hun hadde 9100 tonn soyabønner lastet. På grunn av en feil navigering av uerfarne 3. styrmann, som hadde bare en 90-dagers trening i krigstid, skipet kjørte på 22:00 klokke Oddskjærene på grunn og ble sittende fast. Et forsøk på å vende tilbake freizubekommen skipet gjennom full fart igjen var mislykket. Tross alt har et nødanrop blitt avviklet og ba om øyeblikkelig hjelp. Den lå i Lillesand bergingsfartøyet “Ula” ble skremt og løp umiddelbart ut med vestlig kurs. Fra Skjernøy fra livbåten “Anita Paulsson” laget sammen med tre fiskebåter på veien og ankom rundt 01:15 klokke på krasjstedet. De tok på 38-manns besetning, hvorav ingen ble skadet. Vraket av “An-Mer-Mar” forble en stund er høy på revet til tross for sterke bølger og grov sjø. I de neste dagene, var det mulig å utvinne selv 900 tonn soyabønner fra ansvaret og ta med til Mandal i sikkerhet. 1. januar, men raste en forferdelig storm Southwest. Han rev vraket fra revet, og kjørte den bort. Det viste rundt 180 grader og kjørte i Oddsundet sør for Sandøy mot landet. Vraket sank i utgangspunktet videre med baugen, mens akterenden og aktermasten fremdeles stakk ut av vannet.
Vraket av “An-Mer-Mar” ble til slutt solgt til bergingsselskapet Stavanger Skipsopphuggings Co. Brothers Anda. De brøt akterenden nesten helt. Den midtskip og baugseksjonen forble stort sett intakt, men som de var for en annen dyp bergingsarbeidet. Likevel er vraket offisielt avsluttet som fullført. De fortsatt ganske imponerende restene ligge i en dybde 12-25 m på en lett sandholdig jord. Skipet har opplevd sterke ødeleggelser, men likevel gir mange muligheter for å bla. Den mest imponerende delen er feilen som har beholdt sin form til tross for den delvis weggerosteten skansekledningen, og gir en idé om størrelsen av det tidligere fartøyet. I riktig lys, baugen tilbyr en spektakulær mulighet for bildet.