Mv. Havbris

GPS Position: N 58.031709 E 7.784055
Type: Wreck
Spesifikasjoner:
Tonnasje: 1 315 GT eller 742 NRT
Lastekapasitet: 2050 TDW
Lengde: 73,85 m
Bredde: 11,34 m
Utkast: 4,88 m
Maskiner: en tresylindret trippel ekspansjon motor med 900 PS
Hastighet: 9 kn
Yrke: 13
Vanskelighetsgrad: teck dykkere
Strøm: ja
Dybde: 55-72 meter
Det anbefales ikke ved større vindstyrke enn 6m / s for å dykke etter S, SW, SO, W!

Den norske lasteskipet “hybris” i 1918 under navnet “Hindøy” hører til jib & Co. Reederei Dampskib A / S Oy i Oslo, som på den tiden ble kalt Christiania. Verftet var Stavanger Stöberi & Dokk. Bygget av dampskipet stål var diskriminering signal Léaz. 1923 det første salget av tilhørighet til Helmer Staubo & Co A / S Hav, som også var basert i Oslo. Trolig fikk “Havbris” her hennes nye navn, fordi Helmer Staubo & Co hadde flere skip som har navn som begynner med “Hav” begynte, som betyr hav eller innsjø. Navnet “Havbris” kan oversettes med havbris. 1928 “Havbris” ble deretter overtatt av Albert Harloff sin Rederi A / S, som hennes nye hjemmehavn var Bergen. På ettermiddagen den 27 januar 1945 var “Havbris”, som ble ledet av kaptein Peder Haukenæs fra Haugesund, mistet under mystiske og uforklarlige omstendigheter i en storm. Det var vindstyrken 9 fra nordøst. Ingen av de 13 besetningsmedlemmene overlevde ulykken. Den eneste øyenvitne som kan gi opplysninger om omstendighetene rundt ulykken, var fyrvokteren av Songvår, Jacobsen. Han først fikk øye på to nautiske miles nord-østlig retning fra fyret bort i et skip som kom betinget nærmer seg med vind og strøm. Tidlig anerkjent Jacobsen at dette skipet var noe galt. Det ikke lenger ut til å være under ledelse av laget. Litt senere, skipet drev 200 meter mellom øya øygruppen Hellesøyskjeret og fyret forbi slik at Jacobsen var i stand til å identifisere skipet klart: det var “Havbris”. Han innså at de hadde blitt forlatt. Havnen livbåt ble åpenbart igjen stille vann, så det manglet og davit ble svingt. Styrbord livbåt og en mindre jolle til akterdekk dekk var fortsatt på plass. Det slo bare at skipet hadde liten liste til styrbord. Han kunne endelig se hvordan det til slutt gikk på grunn ved Ulveskjærene. Det forble stille i ca 10 minutter i vannet før det sank. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.

Vraket av “Havbris” ble funnet bare i august 1990 etter en lang søk. Det er i 72 m dyp på grunn, og er derfor kun for tekniske dykkere å komme med Trimix. I forbindelse med lovlig utsatt posisjon, “Havbris” en utfordrende dykkestedet for erfarne tekniske dykkere. Dekket er i en dybde på ca 62 m og strekker seg bakover lett fallende. Broen konstruksjon med skorstein mangler. En av polene er fortsatt til vurdering, og strekker seg opp til 45 m opp. Skroget er godt bevart og intakt.